Home»АНАЛИЗИ»Ердоган иска Фолксваген

Ердоган иска Фолксваген

Когато стана кмет на Истанбул Реджеп Тайип Ердоган поръча градски автобуси „Мерцедес“, вместо унгарските „Икарус“. Години по-късно той се похвали с това и заяви: „Ние сметнахме, че на нашите съграждани им приляга „Мерцедес“ и внедрихме марката в градския транспорт на Истанбул.“ После Ердоган каза на шега: „Може би от Мерцедес ще ни изплатят и комисионна за това, че ги рекламираме.“

Той не казваше истината, защото първият автобус „Мерцедес“ е дошъл в Истанбул през 1955 г., когато Ердоган е бил на една година.

Когато стана министър-председател Ердоган нареди да бъдат закупени десет служебни „Мерцедес“-а на стойност 1,5 милиона евро. Той накара да реновират един S600 и го направи служебен автомобил за себе си. На критиките на опозицията относно разширяващия се паркинг с „Мерцедес“-и Ердоган отвърна: „Всички, които ме критикуват карат „Мерцедес“-и. Днес да караш такава марка вече не е лукс.“

Според инвентара на Двореца на подчинение на Ердоган са налице 286 автомобила. Макар все още любимата марка на Ердоган да е „Мерцедес“ прави впечатление, че е нараснал и броят на автомобилите на марката „Фолксваген“. В Двореца на Ердоган имаше 33 „Мерцедес“-а и 83 „Фолксваген“-а.

Защо ги казвам тези неща?

Миналата седмица Ердоган прие председателя на Камарата на таксиметровите шофьори и му заяви, че Фолкксваген ще строи завод в Турция. „След тази инвестиция можем да заменим всичките ви коли с „Фолксваген“ и да поискаме да произведат специален модел за вас.“, заяви Ердоган.

Преди това изявление се знаеше, че за новия си завод Фолксваген преценява избора си между Турция и България. Въпреки по-ниската работна ръка в България, се твърдеше, че за да привлече фирмата инвеститор Анкара е приела всички нейни условия и е обещала всякакви държавни гаранции.

Довчера Ердоган, който се шегуваше, че иска комисионна за себеси за рекламата на „Мерцедес“ сега изведнъж обещава на всички таксиметрови шофьори „Фолксваген“-и. Разбира се, не защото е сменил предпочитаната си марка, а защото има спешна нужда от тази инвестиция както от икономическа, така и от политическа гледна точка.

Все пак не е лесно да се намери инвеститор в един управленски режим, при който законът е потъпкан и на хоризонта се задава икономическа криза. Ако Ердоган успее да убеди Фолкваген, той ще използва това за да реабилитира режима си и да привлече и други марки в бранша.

След като инвестиционното намерение, събудило апетита на Ердоган, породи безпокойство в Германия, премиерът на Долна Саксония Щефан Вайл, собственик на 20 процента от дяловете на „Фолксваген“ беше принуден да заяви, че „все още решението не е окончателно“ и допълни, че „каквото и да е решението, то няма да е политическо, а икономическо“. Социалдемократът Щефан Вайл, който е и член на Надзорния съвет на „Фолкксваген“ много добре знае, че това „икономическо“ решение ще има и сериозни политически последици. Ще се създаде впечатлението, че „Фолксваген“ инвестира в енид режим, отколкото в една държава.

Лесно е за разбиране, че турското правителство търси инвеститори, а чуждите инвеститори искат евтина работна ръка, широк пазар, държавни гаранции и печалба. Но виждайки как режимът, в който ще се инвестира пренебрегва законите вътре в страната, е много трудно да се повярва в неговите гаранции.

Ако онези, които възнамеряват да инвестират в Турция поискат правова държава, вместо държавни гаранции, това ще има полезен ефект както за инвестициите, така и за гражданите на страната, в която инвестират. Джан Дюндар, Die Zeit.

Obzornews.bg

___________ (!) Всички права на публикуваните новини, статии и снимков материал са запазени. Новините, статиите и снимковият материал не могат да бъдат използвани без изрично разрешение, дори да се посочва източникът им.