Home»АНАЛИЗИ»На „Капалъ чарши“: 1,8 милиона евро за 9 кв. метра

На „Капалъ чарши“: 1,8 милиона евро за 9 кв. метра

3 600 магазина, до 300 хиляди посетители на ден, милиони евро дневен оборот – всичко това и много повече е най-известният базар в Истанбул. “Капалъ чарши“ е като магнит за туристи и техните пари, пише агенция ДПА.

Магазинчето за златни изделия не е голямо – всичко на всичко 9,2 квадратни метра. Но на насрочения за миналия петък търг в съда за него била обявена покупна цена от близо 2 милиона евро. Все пак миниатюрната търговска площ се намира не къде да е, а на известния покрит пазар в Истанбул, познат като „Капалъ чарши“. Базарът, възникнал през 15-и век и оттогава многократно разширяван, е познат най-вече като туристическа атракция. Но той е много повече от това – той е истински търговски център, привличащ като магнит хора и пари в този лабиринт от покрити коридори, откъдето идва и името му.

Милиони евро дневен оборот

„Един цял град с джамии и фонтани, кръстовища и площади, всичко потънало в дифузна светлина като гъста гора, в която слънчевите лъчи не проникват“, пише навремето за базара италианският писател Едмондо де Амичис. „Из тези полутъмни улички с оглушителен шум каляски, камили и конници обикалят сред множеството. Отвсякъде те подканят с викове и жестове.“ Дори и днес, когато повечето клиенти са туристи, а конете са забранени, ежедневно милиони евро сменят притежателя си.

Снимка: freepik.com

„Тукашните магазинчета не сменят често собствениците си“, казва продавачът на обувки Рафаел Дана. Причината за продажбата на дюкяна за златни изделия бил спор за наследство. Миналия петък в съд в Истанбул трябвало да се извърши принудителната продажба чрез наддаване, а обявената покупна цена била 12 милиона турски лири (1,8 милиона евро). Купувачът е щял да направи голям удар, стига в последния момент търгът да не бил отменен, тъй като наследниците все пак успели да се споразумеят, както съобщи говорител на съда.

Базарът помещава 3 600 магазинчета, в които работят 30 хиляди души (само осигурените). Всеки ден това място се посещава от триста хиляди души, повечето от които туристи. Това обаче съвсем не означава, че се правят и добри печалби, посочва Хасан Фират, председател на Съюза на собствениците на магазини.

Пазарът е преживявал и много тежки моменти – особено след атентата през януари 2016 срещу германски туристи в непосредствена близост до „Капалъ чарши“, след опита за преврат малко по-късно през същата година, както и в резултат на последвалите вътрешно- и външнополитически кризи, довели до спад в броя на посетителите. Заможните европейски и американски клиенти липсват – за сметка на „евтините араби“, по думите на Фират: хора, които не биха дали 80 000 евро за килими, а 8 за някоя керамична паничка. И всичко това – на фона на кризата с лирата.

Туристите се завръщат

Снимка: freepik.com

Междувременно броят на туристите отново расте. През първите 11 месеца на 2019-а Турция е била посетена от близо 43 милиона туристи – ръст от 14,3 процента спрямо предходната година. Само Истанбул е привлякъл 13,7 милиона гости през това време. Но пазарът е нещо повече от туристическа атракция: „Той е бил и си остава център на бижутерийната индустрия, но и на други браншове, като античните килими“, казва продавачката на златни изделия Бану Кент.

А що се отнася до размера на оборота, Хасан Фират не може или не иска да каже нищо точно. В магазина му в рамка той е оставил негово интервю за вестник, дадено преди 10 години, в които той посочва цифрата 20 милиона долара. И макар тогава времената да са били други, и днес пазаренето и покупките, разглеждането и възхищението от това място са си все същите.

Източник: „Дойче веле“

___________ (!) Всички права на публикуваните новини, статии и снимков материал са запазени. Новините, статиите и снимковият материал не могат да бъдат използвани без изрично разрешение, дори да се посочва източникът им.